Drepturile pasagerilor transportului aerian

  • Publicat de: SCPA BURUIAN, CARACAS SI ASOCIATII

Știați că există stabilită legislația prin care vă sunt protejate drepturile în caz de întârziere sau anulare a zborului, refuz la îmbarcare sau bagaje pierdute în timp ce se află în tranzit?

Drepturile pasagerilor transportului aerian sunt reglementate de Regulamentul nr. 261/2004 privind drepturile pasagerilor transportului aerian și se aplică în următoarele situații:

  • Dacă zburați pe teritoriul UE(indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE).
  • Dacă aterizați pe un aeroport din UEvenind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE.
  • Dacă decolați de pe un aeroport din UEcătre o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE.
  • Dacă nu ați primit deja anumite compensații(despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației relevante a unei țări din afara UE.

În funcție de problema întâmpinată, aflați care vă sunt drepturile și cum puteți înainta o plângere în cazul în care acestea v-au fost vătămate.

ZBORUL DUMNEAVOASTRĂ A FOST ANULAT? IATĂ CE TREBUIE SĂ ȘTIȚI!

Puteți cere compensații numai în situația în care compania aeriană v-a informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. Potrivit legii, aveți dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare, precum și dreptul la asistență în aeroport. Asistența furnizată trebuie să includă: băuturi răcoritoare, alimente, cazare, transport între aeroport și locul de cazare și 2 apeluri telefonice, telex, fax, e-mail. Persoanelor cu handicap și câinilor însoțitori, companiile aeriene trebuie să le ofere cazare accesibilă. Dacă nu ați primit asistență, compania aeriană trebuie să vă deconteze toate cheltuielile necesare, rezonabile și adecvate, dacă faceți dovada plăților cu bonul fiscal.

În cazul în care zborul dumneavoastră a fost anulat, aveți posibilitatea de a alege una din următoarele alternative:

  1. rambursarea prețului biletului și, dacă aveți un zbor de legătură, un zbor de întoarcere, cu prima ocazie, către aeroportul de plecare
  2. redirecționarea către destinația finală cu prima ocazie sau
  3. redirecționarea la o dată ulterioară agreată de dumneavoastră, în condiții de transport comparabile, în funcție de locurile disponibile.

Atenție!

  • În cazul în care compania aeriană nu își îndeplinește obligația de a vă oferi posibilitatea redirecționării sau un zbor de reîntoarcere către locul de unde ați plecat, cu prima ocazie și în condiții comparabile de transport, trebuie să vă ramburseze costul biletului.
  • În cazul în care compania aeriană nu vă dă posibilitatea de a alege între rambursare și redirecționare, ci decide în mod unilateral să vă ramburseze prețul biletului inițial, aveți dreptul la o rambursare suplimentară a diferenței de preț dintre biletul nou și cel inițial (în condiții de transport comparabile).
  • Dacă zborul de plecare și zborul de întoarcere au fost rezervate separat și sunt operate de companii diferite iar zborul de plecare se anulează, aveți dreptul la rambursare doar pentru zborul anulat. Totuși, dacă cele două zboruri sunt operate de companii diferite, dar sunt incluse pe aceeași rezervare, dacă se anulează zborul de plecare aveți următoarele alternative: dreptul la despăgubiri sau posibilitatea de a alege între rambursarea prețului întregului bilet și redirecționare pentru zborul de plecare.
  • Nu vă veți putea exercita dreptul la despăgubiri în ipoteza în care operatorul va face dovada faptului că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare (decizii de gestionare a traficului aerian, instabilitate politică, riscurile la adresa securității și condițiile meteo nefavorabile).

Dacă zborul dumneavoastră pleacă cu întârziere față de ora programată, aveți dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarcere (dacă întârzierea v-a împiedicat să ajungeți la zborul de legătură), în funcție de durata întârzierii și distanța zborului. Compania aeriană trebuie să vă ofere gustări și băuturi răcoritoare, în funcție de timpul de așteptare și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri. Aceste drepturi sunt proporționale cu durata întârzierii și cu distanța de zbor, după cum urmează:

  • o întârziere de cel puțin 2 ore pentru zborurile de maximum 1 500 km;
  • o întârziere de cel puțin 3 ore pentru zboruri intracomunitare de peste 1 500 km și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1 500 și 3 000 km;
  • o întârziere de cel puțin 4 ore pentru toate celelalte zboruri.

Sunteți îndreptățit la despăgubiri și dacă ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, cu excepția ipotezei în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare. Compania aeriană are obligația de a dovedi cauzele întârzierii și a pune la dispoziția pasagerilor, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente.

Dreptul la despăgubiri se calculează în funcție de distanța traseului, astfel:

– veți fi despăgubit cu suma de 250 euro-pentru o distanță de zbor până la 1 500 km;

– veți fi despăgubit cu suma de 400 euro- pentru o distanță de zbor peste 1 500 km în UE și toate celelalte zboruri între 1 500 și 3 500 km;

– veți fi despăgubit cu suma de 600 euro- pentru o distanță de zbor peste 3 500 km.

Atenție!

  • Nu aveți dreptul la despăgubiri dacă ratați zborul de legătură din cauza întârzierilor la controalele de securitate.
  • Nu aveți dreptul la despăgubiri dacă nu ați respectat ora de îmbarcare pentru zbor în aeroportul de transfer.
  • În cazul în care ați fost redirecționat către alt zbor și ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de 2, 3 sau 4 ore, valoarea despăgubirilor poate fi redusă cu 50 %.
  • Dacă zborul de plecare are o întârziere de cel puțin 5 ore, compania aeriană trebuie să vă ramburseze costul biletului și, dacă aveți un zbor de legătură, să vă propună un zbor de întoarcere pe aeroportului din care ați plecat, în cel mai scurt timp posibil.

Dacă vi s-a refuzat îmbarcarea din cauza suprarezervării sau din motive operaționale, deși ați prezentat la check-in o rezervare valabilă și documentația de călătorie necesară și nu doriți să renunțați de bună voie la locul dumneavoastră, aveți la îndemână dreptul la despăgubiri, dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau o altă rezervare la o dată ulterioară și dreptul la asistență din partea companiei aeriene.

În cazul în care sunteți plasat la o clasă de călătorie superioară, compania aeriană este responsabilă de acoperirea costurilor cu privire la serviciile puse la dispoziție.

Însă, dacă sunteți plasat la o clasă de călătorie inferioară, aveți dreptul la rambursarea unui procent din prețul biletului, în funcție de distanța de zbor, după cum urmează:

  1. a) 30 % – pentru zboruri de maximum 1 500 km
  2. b) 50 % – pentru zboruri în UE de peste 1 500 km (cu excepția zborurilor între UE și departamentele franceze de peste mări) și pentru toate celelalte zboruri pe distanțe cuprinse între 1 500 și 3 500 km
  3. c) 75 % – pentru zborurile care nu intră la categoria (a) sau (b), inclusiv pentru zboruri între UE și departamentele franceze de peste mări.

Dacă ați rezervat 2 sau mai multe zboruri de legătură incluse într-un singur biletveți putea fi despăgubit în termen de 7 zile pentru zborul pe parcursul căruia ați fost plasat la o clasă inferioară, nu pentru întreaga călătorie.

Dacă ați ratat un zborul de legătură și ajungeți la destinația finală cu o întârziere mai mare de 3 ore, aveți dreptul să cereți compensații. Valoarea compensațiilor se calculează în funcție de durata întârzierii și de distanța până la destinația finală.

Dreptul la despăgubiri poate fi exercitat dacă: biletele au fost cumpărate în cadrul unei singure rezervări și se aplică legislația UE în materia drepturilor pasagerilor transportului aerian, iar sosirea cu întârziere nu a fost cauzată de circumstanțe extraordinare.

Dacă bagajele predate de dumneavoastră la check-in au fost pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere,  compania aeriană are obligația de a repara prejudiciul creat și a oferi despăgubiri de până la aproximativ 1 300 EUR. Însă, dacă daunele au fost cauzate de un defect al bagajuluinu aveți dreptul la despăgubiri. Dacă bagajul de mână este deteriorat pe durata călătoriei, responsabilitatea cade în sarcina companiei aeriene doar dacă deteriorarea s-a produs din vina sa.

!  Atunci când călătoriți cu articole scumpe, puteți opta pentru o asigurare privată de călătorie sau plata unui supliment pentru a obține dreptul la o despăgubire mai mare (peste 1 300 EUR) din partea companiei aeriene cu care călătoriți.

În cazul în care considerați că drepturile dumneavoastră nu au fost respectate, există mai multe căi de atac de care puteți uzita:

  • adresați o plângere companiei aeriene (spre exemplu, puteți depune o plângere în termen de 7 zile pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor sau în termen de 21 de zile de la primirea bagajelor, dacă acestea au sosit cu întârziere);
  • dacă incidentul a avut loc pe un aeroport din afara Uniunii, dar a implicat o companie din UE, puteți adresa plângerea autorităților naționale din prima țară UE în care intrați;
  • în ceea ce privește despăgubirile financiare, apelați la entitățile de soluționare a litigiilor (SAL)/Soluționarea on-line a litigiilor (SOL);
  • introduceți o acțiune în justiție.

De asemenea, puteți consulta Centrul european al consumatorilor din regiunea dumneavoastră pentru sfaturi pe probleme legate de drepturile pasagerilor transportului aerian sau puteți  introduce o cerere de despăgubire în baza normelor UE, utilizând procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă.

Categoria: Alte categorii