Atat din legea privind reforma in domeniul sanatatii, cat si din legile speciale pe domenii rezulta ca personalul medical are obligatia de diligenta in tratamentul aplicat, obligatia de rezultat in anumite tratamente, obligatia de diagnosticare corecta, obligatia de preventie, de monitorizare, de supraveghere medicala.
Prin personal medical se intelege medicul, medicul dentist, farmacistul, asistentul medical si moasa care acorda servicii medicale, iar malpraxisul este eroarea profesionala savarsita in exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, generatoare de prejudicii asupra pacientului, implicand raspunderea civila a personalului medical si a furnizorului de produse si servicii medicale, sanitare si farmaceutice.
Astfel, personalul medical raspunde civil pentru prejudiciile produse din eroare, care includ si neglijenta, imprudenta sau cunostinte medicale insuficiente in exercitarea profesiunii, prin acte individuale in cadrul procedurilor de preventie, diagnostic sau tratament; pentru prejudiciile ce decurg din nerespectarea reglementarilor prezentului titlu privind confidentialitatea, consimtamantul informat si obligativitatea acordarii asistentei medicale; pentru prejudiciile produse in exercitarea profesiei si atunci cand isi depaseste limitele competentei, cu exceptia cazurilor de urgenta in care nu este disponibil personal medical ce are competenta necesara.
Personalul medical nu este raspunzator pentru daunele si prejudiciile produse in exercitarea profesiunii: cand acestea se datoreaza conditiilor de lucru, dotarii insuficiente cu echipament de diagnostic si tratament, infectiilor nosocomiale, efectelor adverse, complicatiilor si riscurilor in general acceptate ale metodelor de investigatie si tratament, viciilor ascunse ale materialelor sanitare, echipamentelor si dispozitivelor medicale, substantelor medicale si sanitare folosite; cand actioneaza cu buna-credinta in situatii de urgenta, cu respectarea competentei acordate.
Pentru a atrage raspunderea civila a personalului medical trebuie stabilita existenta unui caz de malpraxis si dovedirea prejudiciului suferit, care poate fi de doua feluri: moral si/sau material, caz in care pacientul poate sesiza fie Comisia din cadrul Directiei de Sanatate Publica, care monitorizeaza si solutioneaza cazurile de malpraxis, fie direct instanta de judecata, in a carei circumscriptie teritoriala a avut loc actul de malpraxis reclamat.
Pacientul poate sesiza direct instanta de judecata (civila sau penala, in functie de situatie), nefiind obligat ca in prealabil sa parcurga procedura in fata Comisiei.
Daca pacientul alege să sesizeze Comisia din cadrul Directiei de Sanatate Publica, aceasta va desemna un grup de experti, care va analiza documentele medicale si care va audia persoanele implicate. In final, Comisia va emite o decizie care va stabili existenta sau nu a cazului de malpraxis. In cazul in care asiguratorul sau oricare dintre partile implicate nu este de acord cu decizia Comisiei, o poate contesta la instanta de judecata competenta, in termen de 15 zile de la data comunicarii deciziei.
Daca pacientul opteaza sa sesizeze direct instanta de judecata, analizarea cazului de malpraxis se va realiza exclusiv de catre instanta, care va administra probele pe care le va considera necesare, inclusiv expertiza de specialitate, care se dispune in majoritatea cazurilor de acest gen, fara de care, din punctul nostru de vedere, este aproape imposibil de dovedit malpraxisul reclamat.
Dupa ce s-a dovedit existenta malpraxisului medical, trebuie dovedit prejudiciul in vederea obtinerii de despagubiri. In aceste situatii, numai instanta de judecata poate obliga persoanele responsabile la plata despagubirilor pentru prejudiciul cauzat prin actul de malpraxis.
In ce priveste prejudiciul material, acesta este usor de dovedit, de regula prin inscrisuri, in schimb prejudiciul moral este lasat la latitudinea instantei, care va statua in echitate acordarea de despagubiri apte sa constituie o satisfactie echitabila si proportionala cu suferinta victimei, in functie de imprejurarile concrete ale cauzei.
Asadar, daca va aflati in situatia unui malpraxis medical in urma unui tratament, pentru a atrage raspunderea civila a personalului medical nu ezitati sa ne contactati. Echipa noastra este de parere ca orice persoana care a suferit de pe urma unei erori medicale, este indreptatita sa i se reduca prejudiciul cauzat prin chiar oferirea unei sume de bani cu titlu de compensatie pentru suferinta pricinuita.