VANZARILE PROMOTIONALE SI STABILIREA PRETULUI DE REFERINTA

  • By:SCPA BURUIAN, CARACAS SI ASOCIATII

 

Potrivit prevederilor Ordonantei de Urgenta nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciile de piata, cu modificarile si completarile ulterioare, vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale s.a.) trebuie sa respecte urmatoarele reguli de fixare si publicitate a preturilor:

  • Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus;
  • Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:

– fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;

– fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare;

– fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

  • Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs si/sau serviciu sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs si/sau serviciu.

Asadar, prin raportare la aceste dispozitii legale, MENTINEREA ACELUIASI PRET DE REFERINTA IN DOCUMENTELE JUSTIFICATIVE LEGALE, FARA A SE TINE CONT DE CEL REZULTAT IN URMA UNEI REDUCERI SI APLICAREA UNEI ALTE REDUCERI/UNUI DISCOUNT SUCCESIV, PRIN RAPORTARE LA PRETUL DE REFERINTA INITIAL, INTR-UN INTERVAL MAI MIC DE 30 DE ZILE, CONSTITUIE O FORMA DE PUBLICITATE INSELATOARE, O PRACTICA INCORECTA, care este sanctionata de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor. Desi aceste dispozitii exista si comportamentul contrar este sanctionat, totusi foarte multi comercianti aleg sa ignore aceste prevederi. Aceasta este si opinia reprezentantilor Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

O practica comerciala este incorecta daca sunt indeplinite, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:

  • este contrara cerintelor diligentei profesionale;
  • deformeaza sau este susceptibila sa deformeze in mod esential comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau caruia i se adreseaza ori al membrului mediu al unui grup, atunci cand o practica comerciala este adresata unui anumit grup de consumatori.

Practicile comerciale inselatoare pot fi actiuni inselatoare sau omisiuni inselatoare, acestea fiind clar definite de legislatia in vigoare.

Utilizarea de catre comercianti a unor practici comerciale incorecte este interzisa, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenzi intre 2 000 lei si 100 000 lei. Odata cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale, agentul constatator poate propune ca sanctiune complementara suspendarea activitatii pana la incetarea practicii comerciale incorecte. De asemenea, agentul constatator poate dispune ca sanctiune complementara si restituirea contravalorii produsului sau serviciului, dupa caz, in termen de maxim 15 zile, de la luarea la cunostinta de catre contravenient a procesului-verbal de constatare a contraventiei.

Desi pretul de referinta nu este o notiune complexa in teorie, in practica exista foarte multi comercianti care sunt sanctionati contraventional pentru nerespectarea dispozitiilor legale, nerespectare ce se datoreaza fie necunoasterii legislatiei, din cauza neglijentei, sau poate chiar aleg sa faca acest lucru intentionat, in scopul atragerii clientilor intr-un timp relativ scurt. In organizarea fiecarui antreprenor trebuie sa existe o documentatie bine pusa la punct, inclusiv cu privire la stabilirea si aplicarea pretului de referinta.

O buna cunoastere a legislatiei aplicabile afacerii tale, cu siguranta te va conduce catre succes.

 

 

 

 

Posted in: Drept Societar