Potrivit prevederilor Ordonantei de Urgenta nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciile de piata, cu modificarile si completarile ulterioare, vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale s.a.) trebuie sa respecte urmatoarele reguli de fixare si publicitate a preturilor:
– fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
– fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare;
– fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
Asadar, prin raportare la aceste dispozitii legale, MENTINEREA ACELUIASI PRET DE REFERINTA IN DOCUMENTELE JUSTIFICATIVE LEGALE, FARA A SE TINE CONT DE CEL REZULTAT IN URMA UNEI REDUCERI SI APLICAREA UNEI ALTE REDUCERI/UNUI DISCOUNT SUCCESIV, PRIN RAPORTARE LA PRETUL DE REFERINTA INITIAL, INTR-UN INTERVAL MAI MIC DE 30 DE ZILE, CONSTITUIE O FORMA DE PUBLICITATE INSELATOARE, O PRACTICA INCORECTA, care este sanctionata de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor. Desi aceste dispozitii exista si comportamentul contrar este sanctionat, totusi foarte multi comercianti aleg sa ignore aceste prevederi. Aceasta este si opinia reprezentantilor Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
O practica comerciala este incorecta daca sunt indeplinite, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
Practicile comerciale inselatoare pot fi actiuni inselatoare sau omisiuni inselatoare, acestea fiind clar definite de legislatia in vigoare.
Utilizarea de catre comercianti a unor practici comerciale incorecte este interzisa, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenzi intre 2 000 lei si 100 000 lei. Odata cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale, agentul constatator poate propune ca sanctiune complementara suspendarea activitatii pana la incetarea practicii comerciale incorecte. De asemenea, agentul constatator poate dispune ca sanctiune complementara si restituirea contravalorii produsului sau serviciului, dupa caz, in termen de maxim 15 zile, de la luarea la cunostinta de catre contravenient a procesului-verbal de constatare a contraventiei.
Desi pretul de referinta nu este o notiune complexa in teorie, in practica exista foarte multi comercianti care sunt sanctionati contraventional pentru nerespectarea dispozitiilor legale, nerespectare ce se datoreaza fie necunoasterii legislatiei, din cauza neglijentei, sau poate chiar aleg sa faca acest lucru intentionat, in scopul atragerii clientilor intr-un timp relativ scurt. In organizarea fiecarui antreprenor trebuie sa existe o documentatie bine pusa la punct, inclusiv cu privire la stabilirea si aplicarea pretului de referinta.
O buna cunoastere a legislatiei aplicabile afacerii tale, cu siguranta te va conduce catre succes.